Het is heel belangrijk om je huisdier te laten vaccineren. Na vaccinatie kan je dier nog steeds besmet raken, maar zal dan geen of nog nauwelijks ziekteverschijnselen vertonen. Ook is de kans klein dat je huisdier de ziekte verspreidt. Het wordt geadviseerd om alleen gezonde dieren te vaccineren, daarom voeren wij voorafgaand aan een vaccinatie altijd een uitgebreide gezondheidscontrole uit. Honden, katten en konijnen kunnen op deze manier worden beschermd tegen besmettelijke ziekten.

Konijn

Twee ziekten die erg gevaarlijk zijn voor je konijn zijn Myxomatose en het Viraal Hemorragisch Syndroom (VHS/VHD). Gelukkig kun je jouw konijn tegen beide ziekten beschermen door middel van vaccinatie.

• Myxomatose wordt overgebracht door stekende insecten zoals muggen en steekvliegen, maar ook door vlooien. Myxomatose zorgt voor zwelling bij de neus, ogen en anus. Uiteindelijk ontstaan er op deze plekken bulten. Ook krijgt je konijn last van ademhalingsproblemen, vaak met een dodelijke afloop.
  • VHS kan overgedragen worden via ontlasting, urine, speeksel, het voer van besmette konijnen of indirect via een steek van een besmette mug. Ook vers geplukt gras kan besmet zijn! Besmette dieren eten vaak niet meer, hebben hoge koorts, bloedingen, zijn benauwd en gaan soms plotseling dood.

Beide vaccinaties moeten jaarlijks worden gegeven vanaf een leeftijd van 10 weken. Voor pensions is het vaak een vereiste om konijnen te laten vaccineren.

Hond

In Nederland vaccineren wij honden tegen:

• Parvovirus: besmettingen met het Parvovirus bij de hond zijn zeer ernstig en besmettelijk. Vooral jonge honden worden ziek door het parvovirus. Deze honden hebben hoge koorts, braken, hebben waterige bloederige diarree en zijn vaak uitgedroogd. Dieren die een Parvoinfectie hebben opgelopen hebben een grote kans om te overlijden.
  • Hondenziekte (Canine Distemper Virus/Ziekte van Carré): honden met Hondenziekte hebben ontstekingen in de neus, luchtwegen, longen, maag en darmen. Hierdoor hebben deze honden veel verschillende klachten. Helaas is de prognose van deze ziekte ook slecht.
  • Leptospirose (ziekte van Weil): honden worden besmet door de urine van besmette knaagdieren. Besmette honden hebben nier- en leverfalen. Leptospirose is ook besmettelijk en zeer gevaarlijk voor mensen.
  • Infectieuze Hepatitis (HCC): hepatitis is een ontsteking van de lever. Honden met hepatis zijn sloom, braken, zijn erg ziek en hebben geel oogwit en tandvlees.
  • Besmettelijke hondenhoest (Kennelhoest): hondenhoest is een veel voorkomende besmettelijke ziekte bij honden. Deze ziekte is te vergelijken met een langdurige verkoudheid en geeft hele kenmerkende hoestklachten.
  • Rabiës (hondsdolheid): bij deze ziekte zien we veel gedragsveranderingen en de ziekte is altijd dodelijk. In Nederland zien we maar zelden dieren met Rabiës. Vaccinatie tegen rabiës is verplicht als je met je hond gaat reizen. Het is zeer gevaarlijk om als mens gebeten te worden door een met rabiës besmette hond.
Vaccinatieschema hond
6 wk 9 wk 12 wk 1 jaar 2 jaar 3 jaar 4 jaar etc
Hondenziekte x x x x
Hepatitis x x x
Leptospirose x x x x x x x
Parvo x x x x x

Naast deze vaccinaties is het ook mogelijk om je hond tegen rabiës (hondsdolheid) te vaccineren. Deze vaccinatie wordt om de drie jaar gegeven.

In gebieden waar veel honden op elkaar leven (zoals Houten en omstreken) wordt geadviseerd om jaarlijks tegen besmettelijke hondenhoest te vaccineren. In tegenstelling tot de andere vaccins wordt deze vaccinatie via een druppel in de neus gegeven. Voor de meeste pensions is deze vaccinatie verplicht

Kat

Katten vaccineren wij in Nederland tegen:

• Niesziekte: Niesziekte is een zeer besmettelijke ziekte die veel bij katten voorkomt. Deze ziekte wordt verspreid doordat katten druppels met ziekteverwekkers in de lucht niezen. De dieren krijgen koorts, hebben vieze ogen en een vieze neus. Vaak verdwijnt ook de eetlust. We vaccineren tegen drie verwekkers van niesziekte, namelijk:
    • Feline Herpesvirus
    • Feline Calicivirus
    • Bordetella Bronchiseptica (bacterie)
  • Kattenziekte: deze ziekte wordt veroorzaakt door het Feline panleukopenie virus. Katten met kattenziekte braken vaak, hebben diarree, koorts, zijn sloom en eten niet meer. Deze katten krijgen snel bloedarmoede en drogen uit. Helaas is deze ziekte vaak dodelijk.
  • Rabiës (hondsdolheid): bij deze ziekte zien we veel gedragsveranderingen en de ziekte is vaak dodelijk. In Nederland zien we maar zelden dieren met Rabiës. Vaccinatie tegen Rabiës is verplicht als je met je kat in het buitenland gaat reizen.

Op 9 weken, 12 weken en 12 maanden wordt je kat gevaccineerd tegen het Feline Calicivirus, het Feline Herpesvirus en het Feline Panleukopenievirus. Daarna word je kat jaarlijks gevaccineerd tegen het Herpes- en Calicivirus. Om de drie jaar komt daar ook een vaccin tegen het Feline Panleukopenie virus bij.

Vanaf 12 weken leeftijd kun je jouw kat ook tegen rabiës (hondsdolheid) vaccineren. Deze vaccinatie wordt om de drie jaar gegeven.

Als je kat veel in aanraking komt met andere katten (bijvoorbeeld bij pensionbezoek), dan is een vaccinatie tegen Bordetella Bronchiseptica ook verplicht. In tegenstelling tot de andere vaccins wordt deze via een druppel in de neus gegeven. Deze vaccinatie moet elk jaar herhaald worden. Voor de meeste pensions is de vaccinatie tegen Bordetella Bronchiseptica verplicht.

Buitenland

Als je met je hond of kat naar het buitenland wil, moet je minimaal 21 dagen voor vertrek je hond of kat tegen rabiës  laten vaccineren. Sommige landen hebben naast de rabiësvaccinatie ook andere eisen (denk aan een hondengordel, een muilkorf etc.). Ook in alle doorreizende landen moet je aan de eisen voldoen. Voor meer informatie hierover kunt je contact opnemen met de kliniek of een kijkje nemen op: https://www.licg.nl/invoereisen-per-land-europa/ .

Naast de vaccinaties is het verstandig om maatregelen te treffen tegen parasieten die niet in Nederland voorkomen.

Heeft jouw dier last van stress tijdens de reis? Laat ons je dan adviseren om de reis en het verblijf toch zo aangenaam mogelijk te maken!